Dry needling

Wat is dry needling?

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Fysiotherapeuten in Nederland mogen, mits ze de juiste opleidingen hebben gevolgd, sinds 2005 deze behandelingen uitvoeren. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier spieren snel en langdurig ontspannen.

Dry needling : niet hetzelfde als acupunctuur

Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden  gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Dry needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, maar die is specifiek gericht op zogenaamde ‘triggerpoints’ die kort gestimuleerd worden.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. Bijvoorbeeld kan een triggetpoint in een bilspier pijn in de lage rug geven.

Triggerpoints kunnen zich uit in:

• Pijn en stijfheid in de spier en ook pijn ‘op afstand’.
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
  • Verminderde kracht in betrokken spier(en).
  • Pijn-ontwijkend gedrag: u gaat anders bewegen.
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn en of kramp.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut: bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval.
  • Chronisch: bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding.
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek zoals bij gebruik van de computer.
  • Overbelasting en/of blessures bij sporters.
  • Verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of hernia.
  • Langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips of een sling.
  • Psychische factoren zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk.
  • Slaaptekort.
  • Te strakke kleding of verkeerd dragen van een rugzak, schooltas of handtas.

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt er in de spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen. De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren aanprikken tijdens één behandeling.

Hoe voelt dry needling aan?

Voorafgaand aan het prikken zal u huid met alcohol gedesinfecteerd worden. Het inbrengen van het naaldje in de huid voelt u bijna niet: u voelt slechts een ‘tikje’. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier plots samen, de zg. twitch. Dit voelt aan als een soort kortdurende kramp of ‘stroomschokje’.  Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt aansluitend de behandelde spier(en) wel wat vermoeid en/of stijf aan, maar dat trekt weer weg. Dit kan enkele uren tot wel 2 dagen duren. Deze ‘nareactie’ hoort erbij.

Wat gebeurt er daarna?

Na afloop krijgt u oefeningen en adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden. Vaak wordt er op de behandelde spier ook een zg. kinesiotape aangebracht. Deze tape zorgt er ook voor dat het effect van de behandeling wordt ondersteund door de spierspanning hiermee te verlagen. De dag van de behandeling moet u het wel rustig aan doen en wat extra water drinken.

Wat kost dry needling?

Deze methode is een onderdeel van de normale fysiotherapiebehandeling. Indien u voldoende aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor de dry needling hieronder.

Vakbekwaamheid

Fysiotherapeuten scholen zich in de dry needling methode middels een aantal cursussen:

• Een cursus voor de behandeling van de spieren van arm en been.
  • Een cursus voor de behandeling van de spieren rondom de wervelkolom.
  • Een cursus voor de behandeling van de spieren van de kaak en de zg. hoofdpijnspieren.